Namn: Karl David Ekholm Födelsedatum: 79 01 16 Längd: 189cm Vikt: 84kg Bor: I Östersund tillsammans med världens bästa skidskytt. Familj: Gift med Helena, mamma och pappa, två äldre syskon med telningar.
Det var många år sedan Helena hade det så här kämpigt i spåret, men sett över hela säsongen har hon faktiskt varit dryga halvprocenten snabbare än ifjol.
När det gäller Neuners och Domrachevas skytte så tycker jag att det är tydligt att Neuner skjuter bättre om man jämför deras skjutresultat. Snittprocenten är missvisande.
För att ytterligare illustrera att snitt% kan vara missvisande i vissa fall - här är Neuners skjutresultat @ 90% eller bättre dom senaste 3 säsongerna.
2009/10
90% i 4/21 individuella lopp (3 i OS), vilket resulterade i 4 pallplatser, varav 3 vinster.
2010/11
90% eller bättre (1 gång 100%, 1 gång 95%) i 5/21 individuella lopp (2 i VM), vilket resulterade i 5 pallplatser, varav 4 vinster.
2011/12
90% eller bättre (3 gånger 100%) i 8/15 individuella lopp, vilket har resulterat i 8 pallplatser, varav 5 vinster.
Förbättringen på vallen är markant, vilket inte framgår av snittprocenten.
I övrigt kan vi notera att Kaisas träffprocent rasat med hela 6 procentenheter. I hennes fall är det inget snack om att hon inte varit i närheten av fjolårets skytte. Jag undrar jag om hon inte toppat totala världscupen om hon legat på 84-85% i år också?
Vad tycker du om skidskyttets ganska udda poängsystem?
Norska skidskyttar är kritiska.
"– En seier bør belønnes med mer poeng, sier Emil Hegle Svendsen til NRK.no.
Han reagerer på at det i dag bare skiller 12 verdenscuppoeng mellom 1. og 3. plassen i et enkeltrenn. På den måten blir det viktigere å delta enn å vinne, mener 26-åringen.
– Det viktigste blir nesten bare å delta for å samle mest mulig poeng. Man kan vinne verdenscupen sammenlagt nesten uten en eneste enkeltseier. Det blir feil, sier han.
– Nå er du avhengig av at konkurrenten mislykkes skikkelig for å få et forsprang i sammendraget, sier han."
Bra blogginlägg om poängfördelningen.
"Since 2000, the International Biathlon Union (IBU) used three different scoring systems for the Biathlon World Cup. Initially, points were awards for the top 25 finishers, since 2000–01 for the top 30, and starting in the 2008–09 season, 40 athletes receive World Cup points. In all 3 systems, 11th place receives approximately half of the winner's points.
Putting it into perspective, most other winter sports, such as alpine, cross-country or ski jumping, use the FIS scoring system, which hasn't been modified since 1993. It is skewed much more towards top positions; an athlete needs to finish fourth to receive half of the winner's points.
The IBU apparently wants to award consistency; for me however the scoring system is skewed too much towards average results, out of line with other sports."
Is the Biathlon scoring system fair? http://realbiathlon.blogspot.com/2011/11/is-biathlon-scoring-system-fair.html#!/2011/11/is-biathlon-scoring-system-fair.html
Jag misstänker att Svendsen hade föredragit FIS system. ;)
En jämförelse mellan Forsbergs 00-01 och Neuners och Domrachevas 11-12 efter 15 deltävlingar, visar tydligt att systemet är orimligt.
Forsberg har alltså 3 segrar mer än Neuner, men 1 pallplats färre och en topp 10 plats färre. Dasha har hälften så många vinster och 4 pallplatser färre än Neuner, samt en tredjedel av Forsbergs vinster och 3 pallplatser färre, men en topptioplacering mer. Endå är hon inom striking distance av båda.
Detta exempel ger Svendsen rätt.
"På den måten blir det viktigere å delta enn å vinne, mener 26-åringen.
– Det viktigste blir nesten bare å delta for å samle mest mulig poeng."
"– Nå er du avhengig av at konkurrenten mislykkes skikkelig for å få et forsprang i sammendraget."
Magdalena Forsbergs resultat är i min mening bättre än Neuners. Jag menar, +3W men -1PP och -1Top10 är väl ett byte vilken skidskytt som helst skulle tacka ja till utan att tveka? Och Domracheva ska inte vara i närheten av någon av Magdalenorna med -3-6W och -3-4PP.
Jag håller med dig om att Forsbergs prestation säsongen 00/01 är mkt större än Neuners denna säsongen. Detta borde betala sig mer än det gör nu!
Men, jag tycker inte att det ska gå så långt som att FIS-systemet ska användas.
Varför? Jo, en av skidskyttets stora fördelar jämfört med t.ex. längdåkning är att de bästa åkarna kör hela världscupen och det är sällan som någon står över tävlingar. Det är bara att titta på reaktionerna när vissa åkare står över t.ex. en mixstafett. Tittarna rasar över att inte de bästa är med och FIS-poängsystemet skulle ge oss fler sådana lopp under en säsong.
I min mening är det mycket viktigare att den bästa skidskytten vinner. Sen får man ju faktiskt stå över ett par tävlingar utan att det spelar någon roll med nuvarande poängsystem. Det är heller inte ovanligt att dom bästa missar eller avstår tävlingar.
Dom gånnger en skidskytt hade vunnit totala VC med bred marginal under FIS-poängsystem (EHS 2010, OEB 2007-09, Henkel 2007, Neuner 2010) stod dom endå över 3-8 lopp, så jag tvivlar på att det hade gjort någon skillnad.
12 kommentarer:
Väldigt bra blogg om man gillar statistik.
http://realbiathlon.blogspot.com/
Tack!
Det var många år sedan Helena hade det så här kämpigt i spåret, men sett över hela säsongen har hon faktiskt varit dryga halvprocenten snabbare än ifjol.
http://realbiathlon.blogspot.com/2012/01/fastest-skiers-of-season-women.html
När det gäller Neuners och Domrachevas skytte så tycker jag att det är tydligt att Neuner skjuter bättre om man jämför deras skjutresultat. Snittprocenten är missvisande.
Neuner Domracheva
85% 90% D
90% 90% O
80% 80% O
100% 80% N
90% 90% O
80% 80% O
70% 85% D
100% 90% N
85% 75% N
90% 80% N
70% 50% N
60% 90% D
90% 80% N
90% 90% O
100% 90% N
H2H
N: 7
O: 5
D: 3
100%
N: 3
D: 0
95%
N: 0
D: 0
90%
N: 5
D: 7
Median%
N: 90%
D: 85%
För att ytterligare illustrera att snitt% kan vara missvisande i vissa fall - här är Neuners skjutresultat @ 90% eller bättre dom senaste 3 säsongerna.
2009/10
90% i 4/21 individuella lopp (3 i OS), vilket resulterade i 4 pallplatser, varav 3 vinster.
2010/11
90% eller bättre (1 gång 100%, 1 gång 95%) i 5/21 individuella lopp (2 i VM), vilket resulterade i 5 pallplatser, varav 4 vinster.
2011/12
90% eller bättre (3 gånger 100%) i 8/15 individuella lopp, vilket har resulterat i 8 pallplatser, varav 5 vinster.
Förbättringen på vallen är markant, vilket inte framgår av snittprocenten.
I övrigt kan vi notera att Kaisas träffprocent rasat med hela 6 procentenheter. I hennes fall är det inget snack om att hon inte varit i närheten av fjolårets skytte. Jag undrar jag om hon inte toppat totala världscupen om hon legat på 84-85% i år också?
Du har fel om du tror att det var ovanligt stora differenser i spåret i damernas sprint idag.
Eklund är ute och cyklar.
Oslo
5 tjejer inom 20s
18 tjejer inom 60s
Östersund
4 inom 20s
19 inom 60s
Hochfilzen1
2 inom 20s
18 inom 60s
Hochfilzen2
1 inom 20s
18 inom 60s
Oberhof
3 inom 20s
11 inom 60s
Nove Mesto
2 inom 20s
10 inom 60s
Anterselva
2 inom 20s
8 inom 60s
Faktiskt en av dom tajtaste sprinterna i år sett till åktiderna.
Jag vet att du heter Ekholm och inte Eklund... :O sorry!
Kul att du kommer med åsikter och fakta kring loppen och jag tar åt mig av kritiken.
Däremot tycker jag att det är tråkigt att du är anonym!
Vad tycker du om skidskyttets ganska udda poängsystem?
Norska skidskyttar är kritiska.
"– En seier bør belønnes med mer poeng, sier Emil Hegle Svendsen til NRK.no.
Han reagerer på at det i dag bare skiller 12 verdenscuppoeng mellom 1. og 3. plassen i et enkeltrenn. På den måten blir det viktigere å delta enn å vinne, mener 26-åringen.
– Det viktigste blir nesten bare å delta for å samle mest mulig poeng. Man kan vinne verdenscupen sammenlagt nesten uten en eneste enkeltseier. Det blir feil, sier han.
– Nå er du avhengig av at konkurrenten mislykkes skikkelig for å få et forsprang i sammendraget, sier han."
Bra blogginlägg om poängfördelningen.
"Since 2000, the International Biathlon Union (IBU) used three different scoring systems for the Biathlon World Cup. Initially, points were awards for the top 25 finishers, since 2000–01 for the top 30, and starting in the 2008–09 season, 40 athletes receive World Cup points. In all 3 systems, 11th place receives approximately half of the winner's points.
Putting it into perspective, most other winter sports, such as alpine, cross-country or ski jumping, use the FIS scoring system, which hasn't been modified since 1993. It is skewed much more towards top positions; an athlete needs to finish fourth to receive half of the winner's points.
The IBU apparently wants to award consistency; for me however the scoring system is skewed too much towards average results, out of line with other sports."
Is the Biathlon scoring system fair?
http://realbiathlon.blogspot.com/2011/11/is-biathlon-scoring-system-fair.html#!/2011/11/is-biathlon-scoring-system-fair.html
Jag misstänker att Svendsen hade föredragit FIS system. ;)
En jämförelse mellan Forsbergs 00-01 och Neuners och Domrachevas 11-12 efter 15 deltävlingar, visar tydligt att systemet är orimligt.
Vinster, Pallplatser, Topp-10
Magdalena Forsberg 9 11 13
Magdalena Neuner 6 12 14
Darya Domracheva 3 8 14
Poäng med nuvarande system:
Magdalena Neuner 756
Magdalena Forsberg 741 (+15)
Darya Domracheva 693 (+63)
Forsberg har alltså 3 segrar mer än Neuner, men 1 pallplats färre och en topp 10 plats färre. Dasha har hälften så många vinster och 4 pallplatser färre än Neuner, samt en tredjedel av Forsbergs vinster och 3 pallplatser färre, men en topptioplacering mer. Endå är hon inom striking distance av båda.
Detta exempel ger Svendsen rätt.
"På den måten blir det viktigere å delta enn å vinne, mener 26-åringen.
– Det viktigste blir nesten bare å delta for å samle mest mulig poeng."
"– Nå er du avhengig av at konkurrenten mislykkes skikkelig for å få et forsprang i sammendraget."
Magdalena Forsbergs resultat är i min mening bättre än Neuners. Jag menar, +3W men -1PP och -1Top10 är väl ett byte vilken skidskytt som helst skulle tacka ja till utan att tveka? Och Domracheva ska inte vara i närheten av någon av Magdalenorna med -3-6W och -3-4PP.
Jag glömde visst länken till NRK-artikeln.
– Med dagens system er det viktigste å delta
http://www.nrk.no/sport/skiskyting/1.7978398
Jag håller med dig om att Forsbergs prestation säsongen 00/01 är mkt större än Neuners denna säsongen. Detta borde betala sig mer än det gör nu!
Men, jag tycker inte att det ska gå så långt som att FIS-systemet ska användas.
Varför?
Jo, en av skidskyttets stora fördelar jämfört med t.ex. längdåkning är att de bästa åkarna kör hela världscupen och det är sällan som någon står över tävlingar. Det är bara att titta på reaktionerna när vissa åkare står över t.ex. en mixstafett. Tittarna rasar över att inte de bästa är med och FIS-poängsystemet skulle ge oss fler sådana lopp under en säsong.
I min mening är det mycket viktigare att den bästa skidskytten vinner. Sen får man ju faktiskt stå över ett par tävlingar utan att det spelar någon roll med nuvarande poängsystem. Det är heller inte ovanligt att dom bästa missar eller avstår tävlingar.
2010-11
Bø - 0 missade
EHS - 2
Fourcade - 0
Mäkäräinen - 0
Henkel - 0
Ekholm - 0
Berger - 2
Neuner - 5
2009-10
EHS - 6
Sumann - 1
Tcherezov - 2
Ustyugov - 1
Fourcade - 3
Neuner - 4
Hauswald - 1
Ekholm 3
2008-09
Bjørndalen - 3
Sikora - 0
EHS - 7
Ekholm - 0
Wilhelm - 2
Berger - 3
Neuner - 1
2007-08
Bjørndalen - 3
Yarochenko - 0
EHS - 5
Greis - 2
Neuner - 1
Bailly - 0
Henkel - 0
2006-07
Greis - 0
Bjørndalen - 8
Poiree - 7
Henkel - 4
Wilhelm - 0
Zidek - 1
Neuner - 3
Dom gånnger en skidskytt hade vunnit totala VC med bred marginal under FIS-poängsystem (EHS 2010, OEB 2007-09, Henkel 2007, Neuner 2010) stod dom endå över 3-8 lopp, så jag tvivlar på att det hade gjort någon skillnad.
Skicka en kommentar